خب میرسیم به یکی از آموزه های مهم خرید سازمانی یا خرید b2b یا خرید شرکتی یا خرید کالای تخصصی یعنی مواردی که یک شرکت اقدام به خرید می کنه و خب طبیعتا اصول و مقررات سازمانی بر اون خرید حاکم هست
البته تو هر خریدی این موضوع مهمه اما تو خرید و تدارکات شرکتی خیلی مهمتره چون حجم آسیبی که ممکنه وارد بشه قابل مقایسه با یه خرید کوچک شخصی نخواهد بود
فرض کنید شما مدیر یا کارشناس خرید و تدارکات و بازرگانی یک مجموعه ای هستین و به فرض یک محصولی رو طبق روال خرید مجموعه تون باید حداقل از 3 تامین کننده مختلف استعلام کنید. (که حالا اینم بگیم که این استعلام کردن خودش کلی ظرافت ها و داستان ها داره که در جای دیگری بهش اشاره میشه)
فرض میکنیم که شما استعلام گرفتید و 3 تا تامین کننده قیمتهایی دادن که تو محدوده بین 5 تا نهایتا 20 درصد باهم اختلاف دارن که یه محدوده نرمالی هست برای داشتن اختلاف قیمت بالاخره تو بازار تامین دست بالای دست بسیار است و بسته به اینکه تامین کننده دست چندم باشه یا موجودی کالاهاش در چه حدی باشه ممکنه قیمتها تو همین حوالی فرق کنه. البته از موارد استثنا صرف نظر میکنیم در اینجا. چه بسا ممکنه یک کالایی بسیار خاص یا تکنیکال باشه مثلا نوع خاصی از کمپرسور یا تجهیزات خاص ابزار دقیق یا کالایی که براش در بازار انحصار وجود داره که خب مورد کاملا متفاوتی نسبت به بحث الان هست.
حالا فرض کنیم یکی از تامین کننده ها قیمتی رو داده که اختلاف بالایی با بقیه داره و حدود 50 درصد اختلاف قیمت وجود داره با بقیه کسانی که قیمت دادن
اینجا باید چیکار کنیم؟
اینجا باز دوتا مسیر داریم اگه قیمت 50 درصد بالاتر باشه خب از تامین کننده میپرسیم دلیلش چیه شاید یه دلیل منطقی ارائه داد مثلا میگه که کالای من اصل اورجینال وارداتی هست و براش برگ سبز هم ارائه میکنه یا ممکنه بگه کالاش کاملا منطبق با MTO هست که خب میریم سراغ بقیه و همین سوالات رو میپرسیم چه بسا دوتا قیمت پایینتر کالای مغایر باشن و نباید خرید کنیم و خلاصه انقدر این رفت و برگشت ها و سوال پرسیدن ها تکرار میشه که به یه نتیجه تقریبا قطعی برسیم
اگر قیمت 50 درصد پایینتر بود این پروسه باید با سخت گیری بیشتری انجام بشه. اصولا بهتره قیمتای خیلی بالاتر یا خیلی پایینتر در نهایت از چرخه بررسی خارج بشن و قیمتایی که در یک بازه معقول اختلاف قیمت دارن بررسی و انتخاب از بین اونها انجام بشه. که البته در اینجا هم باز قطعیت وجود نداره که در ادامه توضیح داده میشه
باز اینجا چندتا نکته پیش میاد. فرض کنید شما به عنوان مدیر تدارکات یا مدیر بازرگانی که مسئول خرید سازمانی هستید، قصد دارید فلنج فولادی فورج خریداری کنید و کلیه قیمتهایی که داده شدن هم تو بازه معقول تا 20 درصد نوسان دارن اینجا باید چیکار کنیم؟ خب اینجا ممکنه همه تامین کننده ها کالای مغایر با درخواست خرید پیشنهاد داده باشن!! از کجا صحت سنجی کنیم؟
تو این مرحله دیگه کاری در این مورد نمیشه کرد و بهتره خودتونو درگیر نکنید و از روش هایی که تو مقالات قبلی گفته شد استفاده کنید تا بتونید کالای مغایر رو از چرخه خرید و تدارکات حذف کنید
باز هم در اینجا مواردی وجود داره که در یک مقاله اینترنتی نمیشه دربارشون صحبت کرد و بهتره که از یک مشاور کاربلد که تو بازار به قولی استخوان ترکونده کمک بگیرید.
اینم بگیم که منظور ما از تامین کننده هایی که جنس مغایر تامین میکنن 5 درصد کل تامین کنندگان هست و غالب تامین کننده ها همون کالایی رو تامین میکنن که مناسب کار شما هست پس خواهشا دچار احساس ترس و تردید نباشید
حالا اینجا باز نکته ای که هست اینه که از کجا بفهمیم تامین کننده هایی که کالای مغایر دارن میدن قطعا از لیست خرید حذف شدن؟ جوابش اینه که از هیچ جا نمیشه فهمید!!!
چه بسا تامین کننده ای که کالای مغایر تامین میکنه قیمتهاشو جوری نسبت به قیمت کالای استاندارد تنظیم کنه که در رنج قیمتهای کالای استاندارد باشه!! (که در اغلب موارد این اتفاق میافته) اینجا دیگه با بررسی قیمت به جایی نمیرسید و بهتره بیخود و بی جهت آب در هاون نکوبید! و از آموزشهای مقاله های دیگه استفاده کنید.
کلا به عنوان یک نکته کلی به یاد داشته باشید در خرید و تدارکات نه هیچ ارزونی بی حکمت هست نه هیچ گرونی و همه چیز بستگی به چندین عامل مختلف داره بنابراین نا از هیچ ارزانی هیجان زده و خوشحال بشید نه از هیچ گرونی ناراحت و نگران
پیروز باشید – تیم تحریریه پایپینگز